- Biofeedback jest nowoczesną metodą terapii łączącą osiągnięcia neurologii, neuropsychologii i pedagogiki z równoczesnym wykorzystywaniem nowoczesnych technik komputerowych. Biofeedback oznacza biologiczne sprzężenie zwrotne, dzięki tej metodzie uzyskujemy informacje zwrotne o stanie fizjologicznym osoby poddanej treningowi. EEG biofeedback pozwala poprzez pozyskanie informacji o falach mózgowych pacjenta wyuczyć się takich zachowań jak np. świadome wchodzenie w stan relaksacji, skoncentrowanie się na wykonywanym zadaniu itp.
- Metoda ta jest przyjemną i atrakcyjną formą terapii, ponieważ opiera się na ciekawych graficznie animacjach, grach wideo lub ścieżkach dźwiękowych, a metody te można dostosować indywidualne do poziomu i preferencji osoby trenującej.
- Ponieważ terapia biofeedback polega na przetwarzaniu informacji zwrotnej i reagowaniu za zachowanie, które obserwujemy, jest metodą całkowicie bezpieczną, bez skutków ubocznych. Pozytywne jej efekty zależą w głównej mierze od silnej woli i motywacji pacjenta, co daje uczucie satysfakcji i poczucia sprawczości za osiągane cele.
Najczęstsze zastosowanie EEG Biofeedback:
- problemy z koncentracją uwagi, ADHD,
- dysleksja,
- trudności w zrelaksowaniu się,
- bezsenność,
- zaburzenia pamięci,
Jak przebiega trening?
- Najpierw – w oparciu o wywiad, diagnozę psychologiczną, neurologiczną lub pedagogiczną – ustalany jest cel i protokół terapii. Zawiera on informację o tym, jakie są kierunki terapii, tzn. które fale i w których obszarach mózgu należy wzmacniać, a które osłabiać. Wraz z doborem protokołu uzgadniamy sposób pomiaru osiągania celów treningów – pożądane zmiany konkretnych zachowań trenującego.
- Czas trwania terapii ustala się indywidualnie w zależności od rodzaju zgłaszanych trudności, wieku, motywacji pacjenta. Zazwyczaj po 10 sesjach zauważane są pierwsze efekty terapii. Najlepsze rezultaty uzyskuje się trenując minimum raz w tygodniu przez około 20-30 sesji.
- Psycholog przykleja za pomocą specjalnego żelu do odpowiedniego punktu głowy czujnik rejestrującą fale mózgowe. Trenujący poprzez grę komputerową otrzymuje informację zwrotną o aktualnym stanie umysłu i stara się „wejść” w stan pożądany. Wejście i utrzymanie stanu pożądanego jest nagradzane akustycznie lub/i wizualnie – poprzez odpowiednie informacje z animacji.
- Trening pacjenta jest na bieżąco omawiany z psychologiem – „jakie zachowanie pomaga w osiąganiu celu?”, „co takiego robię, kiedy mi się nie udaje?” itp.
- Po zakończonej sesji wyniki są omawiane z pacjentem i/lub rodzicem, trenujący otrzmuje wskazówki do dalszej, samodzielnej pracy.